دوشنبه 26 آذر 1397
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
سید جواد ورعی: مصاحبه

جستجو پیرامون این موضوع:   
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

قلمرو دخالت فقیه، احکام یا موضوعات؟
مصاحبه

 

                                                       مصاحبه با دین آنلاین

 

 

 

        *مداخله شماری از فقها در برخی از مسائل جدید، چندی است باب گفت‌وگو دربارة این موضوع را گشوده که فقیه دربارة مسائل عرفی چه اندازه می‌تواند فقیهانه برخورد کند؟

        ـ‌ بسم الله الرحمن الرحیم در طول تاریخ، علمایی بوده اند که در فنون مختلف تخصص داشته‌اند و در قلرو علوم مختلف وارد می شدند، ولی در گذر ایام همیشه این حيثيات از هم تفکيک نمی شد. بعضی از فقیهان در برخی از موضوعات وارد شدند که شأن فقیه نیست که در آنها مداخله کند. مثلاً پرداختن به مسئلة قبله در کتب فقهی ذاتاً مربوط به فقه نيست، بلکه مربوط به رياضيات است، ولي برخی از علما چون تبحر در هر دو رشته داشته‌اند به این مسئله نیز پرداخته‌اند. شايد امروزه يکي از علل اين دست مداخلات، وجود چنین سابقه‌ای باشد که نسل‌هاي جديد از نسل‌هاي قديم به ارث برده‌اند.  

       موضوع مهم و تأثيرگذاري که همواره مطرح بوده، این است که به طور کلي شأن فقيه چيست و در چه قلمرويي مي‌تواند فتوا دهد؟ قلمرو تقلید مردم از مرجع تا کجاست؟ اين مسئله در کتاب‌هاي فقهي و فتوايي ما هست. براي نمونه عبارتي را از مرحوم صاحب «العروه الوثقی» نقل مي‌کنم. ايشان در کتاب «عروه»، مسئله 67 تقليد عبارتی دارند که بسياري از فقهاي ما، در حواشي و تعلیقات خود بر «عروه» در باره آن اظهار نظر کرده‌اند. ايشان مي‌فرمايند:

    قلمرو تقليد احکام فرعي عملي است. اصول دين جاي تقليد نيست. مسائل اعتقادي را هرکس بايد خودش از طرق مختلف پی بگیرد ولي راهش تقليد از ديگران نيست. مسائل اصول فقه هم که مبناي استنباط است، تقليدی نیست. مبادي استنباط از صرف و نحو و مانند آن هم هيچ‌کدام مشمول تقليد نيست. آن که بيشتر مورد نظر است اين عبارت است:

 


خبر و گزارش: جایگاه حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی
مصاحبه

 

 

                                             گزارش نشست علمی (۱)

 

         پیرو هماهنگی های انجام شده توسط امور پژوهشی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران، در مورخ13/9/92 در محل دفتر کمیسیون در قم نشست علمی با عنوان یاد شده برگزار شد. در این نشست علمی جمعی از فضلای حوزوی و دانشگاهی به پرسش های از قبل ارائه شده این جلسه پاسخ گفتند.

    در ابتدای این نشست، دکتر ضیائی فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ضمن یادآوری اینکه بیش از سه دهه است نظام حقوقی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر دین مبین اسلام در کشور ما تجربه می شود و طی 35 سال گذشته در ابعاد مختلف دستاوردها و چالش های متعددی پشت سر گذاشته شده و هم چنان نیز با مسائل مختلف نظری و عملی در حیطه حقوق مردم روبرو هستیم، گفت:

    لازم است حوزه های علمیه دائما نگرش اسلام به حقوق مردم را برای مخاطبان سطوح مختلف در گستره جهانی توضیح دهند و پاسخگوی سئوالات و شبهات متنوع باشند. وی افزود: انگیزه کمیسیون در برگزاری این نشست علمی سوای پیگیری راهبرد کلان فوق برای تبیین مستمر نگرش اسلامی در زمینه حقوق انسانها، توجه به شرائط زمانی حاضر نیز بود که از یک سو در کشور بحث منشور حقوق شهروندی از سوی دولت محترم مطرح شده و از سوی دیگر محافل مختلف در خصوص پیش نویس منشور مربوطه یا کلیت حقوق شهروندی دیدگاههای موافق و مخالفی را مطرح کرده اند و ما نیز در چند جلسه دفتر مرکزی با حضور اساتید و برجستگان حقوقی کشور نکات متعددی را گردآوری و در اختیار دست اندرکاران ذیربط یا مخاطبان عام قرار داده ایم.

    مع هذا ضروری دیده شد تا در راستای کمک به دست اندرکاران تدوین منشور یاد شده و ارتقاء حساسیت های عمومی نسبت به ظرفیت های اندیشه اسلامی برای پیشبرد حقوق و آزادی های مشروع بشر، جلسه ای در قم برگزار شود.از این رو برنامه حاضر ترتیب داده شد که ضمن تشکر از یکایک فضلای حاضر در جلسه، امید است مباحث این نشست مفید واقع شود. در ادامه این نشست پرسش اول جلسه به شرح زیر قرائت شد تا کارشناسان حاضر در جلسه بدان پاسخ دهند:

 


امام علی(ع) و تفکیک ناپذیری«امامت و خلافت»
مصاحبه

 

                             مصاحبه با پایگاه بین المللی شفقنا

     1- حضرت محمد(ص) در روز غدیر خم مسوولیت هایی را متوجه حاضران دانستند، در عمل جامعه اسلامی آن روز، از خواست و نظر پیامبر گرامی فاصله گرفت و آنچه در غدیر رخ داد فقط به عنوان واگذاری امامت به امیرالمومنین تعبیر شد نه خلافت. مشکل آن روز جامعه تحت حاکمیت پیامبر چه بود که نتوانست حتی آخرین توصیه های پیامبر را اجرایی کند؟ و چرا آموزه هایی که طی 23 سال از سوی پیامبر ارائه شد، یک شبه به فراموشی سپرده شد؟   

     بسم الله الرحمن الرحیم. برای رسیدن به پاسخ این سئوال توجه به سه نکته اساسی لازم است.  

 

     نکته اول در باره جریانی است که خلافت بعد از پیغمبر را مصاده کرد. مرحوم علامه طباطبائی پرسشی مطرح می کنند، مبنی بر این که آیا جریان نفاق که در پی کسب قدرت بودند، مربوط به زمان حیات پیغمبر است یا بعد از وفات پیغمبر چنین جریانی به وجود آمد؟ ایشان معتقدند جریان نفاق مربوط به زمان حیات پیغمبر است.  

 

 


مجموع خبرها 13 (3 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 ]
مطالب قبلی
Thursday, December 24
· اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان رهبری
Saturday, October 31
· دینداری در زمان امام حسین (ع)
Wednesday, August 26
· امام رضا(ع) و برخورد با جریانات فکری دیگر
Monday, February 09
· روحانیت و انقلاب اسلامی ایران
Sunday, January 04
· موانع وحدت اسلامی
Monday, March 03
· قلمرو دخالت فقیه، احکام یا موضوعات؟
Saturday, December 07
· جایگاه حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی
Wednesday, October 23
· امام علی(ع) و تفکیک ناپذیری«امامت و خلافت»

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎