دوشنبه 5 اسفند 1398
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
سید جواد ورعی: یادداشت

جستجو پیرامون این موضوع:   
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

احوال، افکار و آثار کاشف الغطاء
یادداشت  



نتیجه تصویری برای كاشف الغطاء محمد حسين


کتاب احوال، افکار و آثار علامه شیخ محمد حسین کاشف­ الغطاء منتشر شد. این اثر در بیش از هزار صفحه از سوی مؤسسه کتابشناسی شیعه به بازار نشر راه یافت.

این کتاب در دو بخش سامان یافته:

· بخش اول، «احوال و اندیشه­ ها»

· بخش دوم، «نسخه شناسی و کتابشناسی تفصیلی»

در پیشگفتار موسسه آمده است:

«مؤلّف بخش اوّل حجةالاسلام سیدجواد ورعی از فضلای حوزۀ علمیه قم و صاحب تألیفات و مقالات متعدد است. ایشان از حدود سی سال پیش، راجع به شیخ محمدحسین مطالعه کرده و مشغول جمع‌آوری اسناد و مدارک دربارۀ ایشان بوده است. در بیست و شش سال پیش (۱۳۷۲ش) روزنامه جمهوری اسلامی، به مناسبت چهلمین سال رحلت کاشف‌الغطاء، ویژه‌نامه‌ای با عنوان آوای بیداری در ۱۳۰ص، به همت ایشان منتشر کرد.

مؤلّف بخش دوم حجةالاسلام شیخ حبیب عفیفی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه قم و از مصححین آثار علمی است و سال ها متکفّل شناسائی و معرفی آثار کاشف‌الغطاء بوده است. و روز شمار کاشف‌الغطاء که در اولین پیوست این کتاب به چاپ رسیده گواهی تتبّع جامع ایشان در این است.»


مجلس خبرگان رهبری و یک اشکال آیین نامه ای
یادداشت  



   مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه خود از وزیر اقتصاد و دارایی دعوت کرده تا در باره وضعیت اقتصادی کشور و مسائل معیشتی مردم سخنرانی کند.

در اخبار نیمروزی سه شنبه 21 اسفند شنیدم که وزیر اقتصاد دعوت شده بود تا به سوالات و اشکالات خبرگان در این زمینه پاسخ دهد.

نایب رئیس اول این مجلس (جناب آقای رئیسی که در همین اجلاس به جای مرحوم آقای هاشمی شاهرودی انتخاب شده‌اند) در توضیح اظهار داشتند که

   «در اقدامی بی‌سابقه (که معمولاً پنج نفر در باره سخنان میهمان مدعو اظهارنظر می‌کنند)، 13 تن از خبرگان که معتمد مردم در بلاد خود هستند، سوالات و مشکلات اقتصادی را مطرح کردند و وزیر اقتصاد در جلسه بعداز ظهر به آنها پاسخ خواهد داد که امیدواریم پاسخ قانع‌کننده داشته باشد.»


اما اشکال آیین نامه‌ای

مجلس خبرگان براساس کدام قانون می‌تواند از وزرا سوال کرده و خواستار پاسخ قانع‌کننده باشد؟ وزیری که قانونا وظیفه دارد پاسخگوی رئیس‌جمهور و مجلس باشد، براساس کدام قانون وظیفه دارد در مجلس خبرگان حاضر شده و پاسخ قانع‌کننده به خبرگان دهد؟

معمولا میهمانان مدعو گزارش ارائه می‌دهند تا خبرگان در جریان امور مربوطه کشور قرار گیرند، اما اینکه موظف به پاسخگویی به این مجلس باشند، هیچ مستند قانونی ندارد.

جالب است که همین مجلس در دوره‌های سابق در راستای انجام وظیفه خود یعنی نظارت بر نهادهای زیرمجموعه رهبری، از آنان دعوت کرد تا گزارشی از فعالیتهای خود به مجلس خبرگان ارائه دهند، ولی جز رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، کسی حاضر به ارائه گزارش نشد.

از نایب رئیس جدید مجلس خبرگان که اخیرا ریاست قوه قضائیه را هم برعهده گرفته‌اند و یکی از وظایف این قوه "نظارت بر حسن اجرای قوانین" است، انتظار می‌رود بیش از دیگران نسبت به رعایت چارچوبهای قانونی آشنا و مقید باشد تا مبادا شائبه تداوم رقابتهای انتخاباتی با قوه مجریه به اذهان تبادر کند.

از صداوسیما که در برنامه‌های متعدد، به حق و ناحق دولت را می‌نوازد، انتظاری نیست، اما از رئیس مجلس خبرگان که دبیری شورای نگهبان قانون اساسی، و از نایب رئیس جدید این مجلس که ریاست قوه قضائیه را بر عهده دارد، حرکت بر مدار قانون، مورد انتظار است.

نکته دیگر آنکه، دولتمردان همان گونه که نباید چارچوب‌های قانونی را زیرپا بگذارند، و طبق قانون باید در برابر ملت و مجلس پاسخگو باشند، متقابلا وظیفه ندارند انتظارات فراقانونی دیگران را برآورده کنند.

به نظر نگارنده، اگر در جمهوری اسلامی همه نهادها و مسئولان و دولتمردان به اختیارات قانونی خود قانع بوده و به وظایف خود در همان محدوده عمل نمایند، و از دخالت در شئون دیگر کشور و اختیارات و وظایف نهادهای دیگر بپرهیزند، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. به امید آن روز


 

هاشمی وارسته از تملق گویی و تملق شنوی
یادداشت

Image result for ‫رحلت ایت الله هاشمی رفسنجانی‬‎

انتشار در روزنامه جمهوری اسلامی، ۲۷ دی ماه ۱۳۹۵

یکی از آفاتی که قدرتمندان و ذی نفوذان اجتماعی بدان گرفتارند، علاقه به شنیدن تملق و پرورش متملقان است. آفتی که نه تنها صاحبان قدرت و موقعیت را تباه می کند، بلکه جماعتی را نیز به ورطه رذیلت های اخلاقی سوق می دهد. شایستگان منزوی و چاپلوسان به منصب های اجتماعی و سیاسی می رسند. پیشوای متقیان علی(ع) که از وجود این آفت در قدرتمندان و تربیت مردم بر همین اساس آگاه بود، در دوران خلافت خود سخنی صریح با مردم دارد، می فرماید:

«وَلاتُخالِطونى بِالْمُصانَعَةِ وَ لاتَظُنّوا بِىَ اسْتِثْقالًا فِى حَقٍّ قيلَ لى وَ لَا الِتماسَ اعْظامٍ لِنَفْسى، فَانَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ انْ يُقالَ لَهُ اوِ الْعَدْلَ انْ يُعْرَضَ عَلَيْهِ كانَ الْعَمَلُ بِهِما اثْقَل عَلَيْه ؛ با من با تعارف و تملّق و رو در واسى رفتار نكنيد. گمان نبريد كه گوش من براى شنيدن انتقاد و عرضه شدن اين كه مقتضاى حق اين است كه چنين و چنان باشى سنگين است. بدانيد آن كس كه شنيدن انتقاد و تذكرات و سخن حق بر گوشش ثقيل است، عمل بر طبق حق بر او سنگين‏تر خواهد بود. علامت اهل حق و اهل عدل اين است كه از تذكرات و انتقادات پروا ندارند.»


هاشمی وارسته از ریا و تزویر
یادداشت





Image result for ‫رحلت ایت الله هاشمی رفسنجانی‬‎


یکی از آفات مشترکی که قدرتمندان و روحانیان را گرفتار می کند، «ریا و تزویر» است. ریا غالبا با نفاق و تزویر همراه است. قدرتمندان غالبا خود را فداکار و دلسوز مردم نشان می دهند، در حالی که از رهگذر قدرت به دنبال منافع شخصی و گروهی خویش اند. چنان که به گفته استاد شهید مطهری، برخی از روحانیان نیز به خاطر ارتزاق از طریق مردم، گرفتار این آفت می شوند. همان گونه که آفت قدرت پنهان کردن حس قدرت طلبی و منفعت طلبی خویش، و ریاکاری است، آفت خطرناکی که روحانیان را تهدید می کند، زهد نمایی و تقوانمایی برای جلب توجه بیشتر مردم است.

  آنان که با مقوله قدرت و نظام روحانیت آشنا هستند، می دانند این آفت خطرناک اخلاقی تا چه اندازه این دو قشر را تهدید می کند و چگونه بسیاری را در دام خویش گرفتار می سازد. وارستگی از این آفت اخلاقی بسیار دشوار و نیازمند تزکیه نفس و تربیت روح آدمی است. چه بسیار وارستگان از آفات دیگر اخلاقی در دام این آفت گرفتارند. ریا گذشته از آن که اعمال نیک انسان را تباه می کند، در قدرتمندان و عالمان دینی پیامدهای منفی خطرناکی در جامعه دارد. فروافتادن پرده ریا و آشکار شدن نیت واقعی ریاکاران ذی نفوذ اجتماعی در جامعه اسلامی ما، چه بسیار ایمانها را که نسوزانده و دینداران را به ورطه بی دینی سوق نداده است!

  


آیا مردم حق تعیین سرنوشت دارند؟
یادداشت

                                            

    به گزارش خبرآنلاین، کتاب «حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی» در 9 فصل؛ مجموعه مقالاتی ست از حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی، که به بررسی حقوق شهروندان در نظام اسلامی می‌پردازد.

در بخشی از فصل دوم این کتاب می‌خوانیم: «پیامبر خدا و جانشینان معصوم ایشان کم و بیش از حقوق شهروندی در برابر حکومت سخن گفته و بر تأمین آن پای فشرده‌اند. چه در زمان «بسط ید» و برخورداری از قدرت و چه در زمان «قبض ید» و محرومیت از قدرت.

سخن گفتن از «برابری حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی» در شرایطی که حتی در جوامع متمدن آن روز «برتری ثروتمندان بر فقرا»، «قدرتمندان بر ضعفا»، «مالکان بر بردگان» و «مردان بر زنان» امری پذیرفته شده و مخالفت با آن دیوانگی تلقی می‌شد، حاکی از «راهبردی بودن سیاست دفاع از حقوق شهروندی» در سیره رسول خدا بود.

یکی از حقوق شهروندی که در سیره پیشوایان معصوم به چشم می‌خورد، «آزادی‌های اجتماعی» است. رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) «اظهار نظر در حوزه امور عمومی» را حق مردم می‌دانستند. از این رو، با آنان مشورت کرده و «نظرخواهی از مردم» را حقّ آنان شمرده و در ادای این حق پیشقدم بودند. رسول خدا در موقعیت‌های گوناگون با مردم مشورت می‌کرد و بدین وسیله ضمن اینکه به آنان شخصیت می‌داد و می‌انشان الفت ایجاد می‌کرد و راه و رسم تعامل با یکدیگر را می‌آموخت، «احساس مسئولیت» نسبت به مسائل اجتماعی را درآنان بر می‌انگیخت. گرچه تصمیم گیری نهایی با پیامبر بود اما مشورت با دیگران را ترک نمی‌کرد. هرگز از اظهار نظر مردم در مسائل مربوط به آنان ناراحت نمی‌شد و ایشان را از بیان نظراتشان برحذر نمی‌داشت.

استاد شهید مطهری معتقد است: «برای هیچ کس مثل رسول خدا زمینه استبداد و دیکتاتوری فراهم نبود ولی هرگز استبداد در امور اجتماعی نمی‌ورزید و کوشش می‌کرد مردم را به دموکراسی عادت دهد. داستان‌ها از مشورت‌های رسول خدا هست. رأی و نظر و فکر و عقیده مردم را محترم می‌شمرد، با آن‌ها تبادل نظر می‌کرد، با اینکه با عالم وحی متصل بود.» (مطهری، یادداشت‌های استاد مطهری: ج 9، ص 139)

یکی دیگر از حقوق شهروندان در برابر حکومت «حق سئوال، انتقاد و اعتراض» بود. در فر هنگ اسلامی و سیره پیشوایان معصوم مردم در برابر حاکمان حق سئوال، انتقاد، اعتراض و حتی شکایت دارند. و متقابلا دولتمردان «مسئول و موظف به پاسخگوئی»‌اند. وقتی امام معصوم خود را مقیّد بداند که به سئوالات، انتقادات و اعتراض‌ها و حتی شکایات مردم پاسخ دهد و خود را فوق سئوال و اعتراض و شکایت نداند، حاکمان غیر معصوم به طریق اولی چنین وظیفه و مسئولیتی دارند. در گفتار و سیره معصومان هرگز «پاسخگویی» در برابر خداوند «رافع مسئولیت پاسخگویی» در برابر مردم نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی، دانش آموخته الهیات دانشگاه تهران است و سردبیری فصلنامه «حکومت اسلامی» (ارگان رسمی مجلس خبرگان رهبری) را در سوابق علمی خود دارد.

کتاب «حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی» را انتشارات میراث اهل قلم منتشر کرده است. علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به صورت تلفنی با شماره 33355577 - 021 تماس گرفته و یا برای خرید نسخه الکترونیک این کتاب به سایت فیدیبو مراجعه کنند.


مجموع خبرها 12 (3 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 ]
مطالب قبلی
Thursday, June 26
· نقش شهید بهشتی در تدوین «حقوق ملّت»
Saturday, June 07
· نیم نگاهی به «دراسات علمیه»
Wednesday, November 06
· احیای اصل «امر به معروف و نهی از منکر»
Sunday, June 02
· آیا انقلاب پیروز شده است؟
Wednesday, February 27
· رفع یک ابهام
Tuesday, February 14
· آیت الله صافی گلپایگانی و ارکان قانون اساسی
Tuesday, February 01
· برخیزید ای شهیدان راه خدا

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎